Tuesday, August 16, 2005

Muggen….wat moet je er mee?

Voor veel insecten heb ik redelijk veel begrip. Van vele snap ik zelfs waarom ze bestaan, maar voor een aantal heb ik helemaal geen begrip. Wat moet de mensheid met een wesp, die toch eigenlijk niks meer of minder doet dan mensen steken. Okay, sommige wespen bestuiven bloemen, sluipwespen helpen bij de biologische bestrijding van plaaginsecten en dat is cool, maar de meeste doen toen echt helemaal niks zinnigs.

Een ander insect waar ik weinig van snap is de mug. Wat doet een mug nou helemaal op deze planeet. Zoemt een beetje rond, de mannetjes eten hier en daar wat plantensappen zoals nectar en de vrouwtjes steken hier en daar een mens en zuigen bloed. En waarom? Alleen maar omdat ze uit het bloed de voedingstoffen haalt die ze nodig heeft voor het leggen van eitjes. Dus eigenlijk houdt de mensheid zelf de muggenpopulatie in stand. Tja, omdat we niet zonder bloed door het leven kunnen, zullen we waarschijnlijk nooit van de muggen afkomen.

Eigenlijk vind ik het beestje op zich helemaal nog niet zo irri. Wat ik wel irritant vind is haar hinderlijke gezoem. Nog hinderlijker is het gezoem bij of in je oor. Grrrrr….het beest heeft een hele kamer om in te zoemen en wat doet ze…bij voorkeur zoemen in de nabijheid van oren. Gek word ik er van, nu helemaal omdat dit jaar de muggenpopulatie groter is dan andere jaren. Kunnen ze muggen niet genetisch manipuleren zodat ze niet meer zoemen? Hmmz.. het zal wel niet. Nou, dan maar hopen op een retestrenge winter met sneeuw, Elfstedentocht, snert, wanten en sjaals, alles erop en eraan. Dat is dubbel leuk voor de mensheid. A) We hebben dan eindelijk eens een keer een echte winter en B) volgende zomer zijn er veeeeeeel minder insecten. Ik ga vast duimen!

Mocht het duimen toch niet helpen dan is er toch nog wel het e.e.a. te doen tegen muggen. Zorg altijd voor een slipper, opgevouwen krant of vliegenmepper binnen handbereik. Een dode mug kan niet zoemen of steken. Plaats een ‘citroenplant’, zorg voor tocht of plaats een ventilator (pas op dat je zelf geen stijve rug/nek krijgt), was je voeten voor het slapengaan want muggen zijn dol op zweetvoeten, of gebruik een middel met DEET erin. Met dat laatste moet je echter oppassen. Bij hoge concentraties tast dit namelijk de slijmvliezen aan. Om van het hinderlijke gezoem af te komen kan je je natuurlijk ook laten steken. Een vrouwelijke mug stopt namelijk met haar bloedzoektocht als ze verzadigd is. Ook kan ze zich maar 1 keer in een aantal dagen volzuigen. Zodra ze voldaan is, houdt ze op met zoemen. Wellicht is naakt in je slaapkamer gaan staan en luidkeels roepen: “Steek me, steek me dan” een oplossing. Misschien ook niet. Zal je altijd zien A) het beest weigert te steken en B) de buren kijken je wel heel vreemd aan de volgende dag!

No comments: