Friday, July 01, 2005

Russisch?

Ooit was een opdracht een opdracht, een mededeling een mededeling, een uitroep een uitroep en een vraag een vraag. Het verschil was altijd makkelijk te onderscheiden door het gebruik van bepaalde leestekens. Achter een opdracht/mededeling stond meestal een punt, achter een uitroep een uitroepteken en achter een vraag een vraagteken. Heel simpele regels die volgens mij overal gelden.

Tegenwoordig schijnt het allemaal niet zo simpel meer te zijn. Gebruik je de juiste leestekens, kan je net zo goed Russisch spreken, want snappen doen ze je toch niet. Laatst kwam ik er achter dat een vraag (met een duidelijk vraagteken) zomaar als een opdracht gezien kan worden. Niet verwonderlijk, wordt een uitroep opeens een vraag en tja wat ze met een opdracht/mededeling doen, ik moet het nog ondervinden.

Ik stelde, aan een niet nader te noemen kabel-, energiebedrijf de vraag: welke procedure moet ik volgen, als ik t.z.t. wil opzeggen? Mij lijkt dat een normale vraag. Zeker in Nederland, waar iedereen toch bezeten is van bureaucratie, dol is op opzegtermijnen van maanden, aangetekende brieven en procedures die tot de letter gevolgd moeten worden, anders kom je nooit van het product of dienst af.

Nou, het blijkt dus, dat het in de praktijk helemaal niet zo werkt. Mijn vraag werd helemaal niet gezien als vraag. Zelfs het vraagteken bleek niet voldoende aanwijzing te zijn, dat het hier ging om een vraag. Nog geen twee dagen nadat ik mijn vraag had gesteld, was ik, zonder antwoordt op mijn vraag, zonder pardon, afgesloten. Vreemde zaak, want ik had toch helemaal nog niet opgezegd?
Toch maar eens telefonisch informeren à € 0,10 per minuut. Als antwoordt kreeg ik dat ik inderdaad niet had opgezegd, sterker nog, ik was zelfs niet afgesloten. Er moest toch echt iets geheel anders aan de hand zijn. Oplossing: Mevrouw, wij sturen over een dag of zes wel een monteur bij u langs.

Zes dagen wachten, zes dagen geen tv en geen radio. Bummer! Maar daar kwam de monteur eindelijk, alle ellende zou nu opgelost worden. NOT! Binnen een recordtijd, minder dan 1 minuut en 43 secondes, wist hij me te vertellen dat ik toch echt afgesloten was. Ik moest maar weer contact opnemen met het kabel-, energiebedrijf. Als ik diezelfde dag nog zou bellen, dan was ik waarschijnlijk voor het weekend weer aangesloten. Ehmmm… niet dus!

Het heeft me vele euro’s, uitroepen, vragen en opdrachten gekost en helemaal niks opgeleverd. Of toch wel, namelijk een berg frustraties. Waarom ik ben afgesloten naar aanleiding van een vraag, weet niemand. Waarom ik niet wederom aangesloten wordt, weet ook niemand. Wat ze op de afdeling klantenservice zitten te doen? Ik moet nog iemand vinden die me antwoord kan geven op die vraag.

Uiteindelijk heb ik uitgeroepen: Jullie kunnen die kabel steken in een opening waar de zon nog nooit geschenen heeft! En je snapt het misschien al, bij de klantenservice dachten ze: Oe, daar staat een uitroepteken, dat moet wel een vraag zijn. En ja hoor, ik kreeg een e-mail met de volgende mededeling: "In antwoordt op uw vraag, berichten wij u het volgende: Wij hebben de verantwoordelijke afdeling opdracht gegeven om de doorgifte van de kabel te beëindigen. U hoeft hiervoor niet aanwezig te zijn. De afsluiting gebeurd buiten de woning."

Ehmmm… moet ik nog meer zeggen dan DUH!!

1 comment:

Astrid said...

Haha .. ik moet er wel om lachen, maar ik kan me voorstellen dat als ik het zelf had meegemaakt dat het alfabet opzeggen van z tot a niet voldoende was geweest om mij te kalmeren!!! Hang in there!