Thursday, July 21, 2005

HelloGoodbye


Op Schiphol is het 24 uur per dag een komen en gaan van mensen. Elk moment een afscheid of een ontmoeting. Als je ooit op Schiphol (of iedere andere luchthaven) hebt gestaan en de mensen hebt geobserveerd, dan weet je dat er achter iedere vertrekkende en aankomende reiziger, wegbrenger en afhaler een uniek verhaal zit. Vaak kun je aan de omvang, de emoties van het gezelschap, de ballonnen, spandoeken en bloemen al zien wat voor soort verhaal er te vertellen valt. Dat maakt het (Nieuwsgierige) Aagje in mij wakker.

Vaak slaat mijn fantasie op hol en maak ik mijn eigen verhalen bij de dingen die ik zie. Een omhelzing hier, een traantje daar, een verlegen lach, een niets ziende blik, de grootste glimlach ooit waargenomen. Je zou zomaar participant willen worden in het verhaal. Delen in het verdriet bij een aanstaand afscheid, de blijdschap bij een terugkomst, het immense geluk bij een langverwachte reünie. Helaas wordt nieuwsgierigheid en het zomaar vragen naar het hoe, wat, waar en waarom, niet erg op prijsgesteld in Nederland. Verder dan je eigen verzonnen scenario lijk je waarschijnlijk nooit komen.

Gelukkig is daar nu een perfecte oplossing voor, middels het programma HelloGoodbye. Joris Linssen, o.a. bekend van Taxi, treedt mensen met een open vizier en geïnteresseerd tegemoet. Hij haalt de leukste verhalen en herinneringen boven. Zo wordt binnen een half uurtje de nieuwsgierige mens in mij toch een beetje bevredigt. Ik zeg een beetje, omdat het programma te snel is afgelopen. Na afloop wil je alleen maar meer weten, meer meeleven en bijna zelf vragen gaan stellen als je weer eens een keer op een luchthaven bent. Misschien moet ik dat gewoon doen, misschien ook niet. Hoe dan ook, ik kan nu, met dit programma in mijn achterhoofd, er een verhaal bij fantaseren dat nog levensechter is als al mijn eerdere versies.

Voor meer info over dit heerlijke super programma, klik hier.

No comments: