Friday, June 24, 2005

Het is officieel een feit….. we hebben een hittegolf!


Gelukkig kwam vrijdag 24 juni 2005 de temperatuur in De Bilt wederom boven de 30 graden. Daarmee is er in Nederland officieel sprake van een hittegolf. Jippie (en Janneke ook!) Iedere keer als het KNMI deze melding uitvaardigt, vraag ik me weer af wat ik toch met deze informatie moet. Ik heb het KNMI niet nodig om te ervaren dat het heet, zeg maar gerust, bloedheet is! Eigenlijk krijg je het toch alleen maar warmer als je exact weet hoe heet het is.

De temperatuur kan warm aanvoelen maar zodra je op een thermometer kijkt, en het is nog warmer dan je gedacht had, dan breekt het zweet je spontaan uit. Maarja, blijft de vraag: Waarom hittegolfmeldingen? Bestaat er nog zo iets als een tropenrooster en gaan die alleen in na een officiële melding. Heeft Nederland een bevestiging van een vermoeden nodig? Ik heb geen flauw idee. Ik heb de site van het KNMI bekeken maar kon hier geen antwoord vinden op mijn vraag. De melding is waarschijnlijk, hoe saai ook, puur voor de statistici onder ons. Guess i’ll never know!

Ik weet wel een aantal verkoelingstips om deze hete dagen aan het begin van de zomer een beetje lekker door te komen. Trek je niets aan van de hittegolfmeldingen, je voelt zelf ook wel dat het heet is. Kijk niet op thermometers, genieten van de schaduw (daar word je ook bruin), stop je voeten in een teiltje met koud water, eet af en toe iets zouts en drink veel (water). Just keep it cool! Misschien denk je nu wat moet ik met deze melding danwel verkoelingstips. Het antwoord is simpel…. Alles of helemaal niets!. De keuze is aan jou :).

En owja vergeet niet een beetje te genieten, SMILE want het is ZOMER!!

Updated 20 juli 2006: Voor meer verkoelingstips, check this

No comments: